تب نیل غربی

تب نیل غربی

تب نیل غربی

تب نیل غربی به وسیله ویروس نیل غربی ایجاد می­شود و توسط پشه­ ها بین انسان و حیوان منتقل می­شود، این ویروس در پرنگان و اسب­ ها می­تواند کشنده باشد.

تب نیل غربی کجا رخ می­دهد؟

تا کنون تصور می­شد ویروس نیل غربی محدود به اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا و آفریقای غربی است. هرچند گزارش­ هایی در جهان غرب از یک گونه نادر و درحال افزایش پشه ویروس (Kunjin) در شمال و غرب استرالیا وجود دارد.

علائم تب نیل غربی چیست؟

در ۸۰% موارد تشخیص علائم نیل غربی بسیار دشوار است و تقریبا هیج علامتی از خود نشان نمی­دهد. اگر علائم حاضر باشند شبیه یک سرماخوردگی خفیف خواهد بود. ۲۰% مبتلایان علائم تب نیل غربی را بروز می­دهند که شامل موارد زیر می باشد:

  • تب
  • سردرد
  • خستگی مفرط
  • درد بدنی
  • استفراغ
  • جوش پوستی
  • ورم غدد لنفاوی

 

عامل ویروس نیل غربی چیست؟

۱۴ نوع پشه ناقل این ویروس هستند، ولی میزبان طبیعی این ویروس پرندگان هستند. پشه­ ها هنگامی که پرنده آلوده را نیش می­زنند، آلوده می­شوند. این ویروس به غدد بزاقی آن­ها می­رود و به میزبان انسان یا حیوان بعدی که توسط پشه گزیده شود منتقل می­شود.

 

چگونه از ویروس نیل غربی پیشگیری کنیم؟

چون واکسنی وجود ندارد، بهترین راه پیشگیری گزیده نشدن است.

محل تکثیر پشه­ ها را نابود کنید.

پشه­ ها در آب راکد تولید مثل می­کنند. آب ظروف را خالی یا تمیز کنید و استخر را تمیز نگه دارید. اگر حوض دارید، چند ماهی در آن بیاندازید، آنها از لاروها تغذیه می­کنند.

ملک خود را ضد پشه کنید.

محصولات نگون سار  به شما کمک می­کند تا ناقل­ ها را از خانه خود دور نگه دارید، علاوه بر محصولات کشنده پشه، از پشه­ بند در درب و پنجره جهت محافظت بهتر استفاده نمایید.

لباسی نپوشید که این بند پایان به شما جذب شوند.

مطمئن شوید که پشه ­ها نمی­توانند به پوست شما برسند و لباس گشاد و آستین بلند بپوشید. به طور منظم از محصولات نابود کننده حشرات استفاده کنید و عطر و افترشیو نزنید.

تب نیل غربی چگونه درمان می­شود؟

هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد، و درمان تنها جهت بهبود ناراحتی حاصل از آن انجام می­شود.

سلب مسئولیت: اطلاعات فوق تنها جهت مصرف آموزشی بوده و به عنوان نظر پزشکی نباید مورد استفاده قرار گیرند. لطفا بخصوص در زمان سفر به مناطق بیماری­ خیر احتیاط کنید و از متخصص نظر بخواهید.

محصولت پیشنهادی

انتخاب حشرات مزاحم: