بازگشت دنگی و کارهایی که میتوان برای مقابله با آن انجام داد

بیماری دنگی

دقیقا زمانی که تصور می­ کردیم از دست دنگی خلاص شدیم، این ویروس در خاورمیانه و ۱۰۰ کشور دیگر دوباره پدیدار شده(بازگشت دنگی)،برای مقابله با دنگی چه کنیم؟

اولین شیوع آن در قرن نوزدهم در خاورمیانه گزارش شد و بسیاری را آلوده کرد و بسیاری دیگر را کشت، زیرا درست تشخیص داده نمی­شد. یک قرن بعد، دوباره به شکل گسترده ­ای بازگشت، اما این بار دکترها و محققان پیش از شیوع همه­ گیر آن، این ویروس را شناسایی کردند. سپس برای جند سال خبری از این ویروس نبود – حال دوباره این ویروس بازگشته است.

خطر دنگی بسیار واقعی است. و این بار تمام جهان را تهدید می­کند.

دنگی گسترش

امروزه، تعداد زیادی از کشورها با دنگی درگیر هستند – ۱۰۰ کشور در لیست احتیاط دنگی قرار دارند . محققان بر این باورند که شهری­ سازی، افزایش جمعیت شهری، ایمنی کلی پایین­ تر مردم و چندین محل تکثیر پشه دنگی دست به دست هم داده ­اند تا دنگی به یک بیماری کشنده در دنیا تبدیل شود.

این بیماری که از نیش دو نوع آدسجیپتی و آدسالبوپیکتوس پشه ناشی می­شود، به صورت تب، سردرد شدید و درد بسیار شدید استخوان و مفصل بروز می­کند. این بیماری از نظر درد مفصلی که ایجاد می­کند خاص است، هرچند درد مفصلی در بیماری چیکونگانیا نیز دیده می­شود اما آدسجیپتی کشنده­ تر از نوع دیگر است و از گونه ه­ای جان سخت است که از خون تغذیه می­کند و بیماری را به سرعت پخش می­نماید.

نکته بدتر اینست که پشه­ های حامل دنگی با محیط زندگی انسان­ها و تغییرات دمایی سازگار شده ­­اند، تا حدی که شرایط محیطی سخت تقریبا هیچ تاثیری روی آن­ها ندارد و در هر شرایطی می­توانند به بقا ادامه دهند. دنگی هم­ اکنون تبدیل به یکی از مشکلات سلامتی غالب در شهرهای جهان شده است.

پشه حامل دنگی در تکثیر نیز بسیار سریع است و از آب راکد در هر سطحی می­تواند برای تولید مثل استفاده کند – از آب گلدان و سطل ­های خانه گرفته تا تایرهای خیس فرسوده.

مبارزه هوشمند با دنگی

هیچ واکسنی برای دنگی وجود ندارد، و تنها راه ­حل موجود مبارزه و پیشگیری از نیش پشه است. علائم این ویروس حدود یک هفته زمان می­برد تا بروز کنند، در طول این مدت، انسان ­ها جابجا می­شوند و به انتشار ویروس کمک می­کنند(بازگشت دنگی).

مهم است که به یاد داشته باشیم که دنگی در طول روز منتقل می­شود، پشه حامل این ویروس در طول روز نیش می­زند. بنابراین، پوشیدن لباس آستین بلند و زدن کرم دافع حشرات اولین گام در پیشگیری فردی است. اگر شما تمام روز را در محیط بسته کار یا زندگی می­کنید، یک راه­ حل مناسب اسپری کردن محیط با حشره ­کش های نابود کننده می باشد که هم اکنون نیز شرکت نگون سار محصولات مناسبی را در این زمینه تولید کرده است.

گام بعدی حفاظت از محیط در مقابل شیوع دنگی است. تمام سطوح آب جمع کن باید خالی شوند و هیچ آبی نباید در سینک، بشکه­ ها، گلدان­ ها و حتی سطل زباله­ های خارج خانه، راکد بماند. می توانید از محصولات نابود کننده پشه به محل خواب خود بزنید. همچنین می­توانید از حشره­ کش مناسب در خانه استفاده کنید که پشه­ ها را می­کشد و از ورود دیگر پشه­ ها جلوگیری می­کند. یک راه ­حل خوب دیگر استفاده از دافع پشه مایع حشره کش نگون سار می باشد.

این دافع حشرات به اندازه­ ای قوی است که می­تواند یک سد در برابر خانه شما و پشه دنگی به وجود بیاورد، همچنین در طول شبانه ­روز نیز قابل استفاده است. علاوه بر این با اسپری حشره کش می­توانید به صورت آنی تمام پشه و مگس­ ها را نابود کنید. نوع بدون بوی این حشره­ کش­ ها برای کسانی که به بو حساسیت دارند بهتر است.

همچنین بهتر است در صورت مشاهده علائم دنگی در خود یا عزیزانتان به دکتر مراجعه کنید. درمان با تاخیر می­تواند به فرآیند بهبود طولانی یا در بدترین حالت مرگ بیانجامد.

محصولت پیشنهادی

انتخاب حشرات مزاحم: