مبارزه با ویروس زیکا: چند پیشگیری ساده

زیکا

راه های پیشگیری و مبارزه با بیماری زیکا

ویروس زیکا که بیمار آن در آمریکای جنوبی و شمالی، و جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرد، برای انسان ایجاد ناراحتی کرده و واکسنی نیز ندارد. پیشگیری از نیش پشه تنها راه­ حل تاکنون برای پیشگیری از آن است.

رهان و سمیرا بر سر یک موضوع پیش پا افتاده دو هفته باهم لجبازی می­کنند. این زوج عربستانی نمی­­توانند تصمیم بگیرند که این ماه تعطیلات را به کجا بروند – شوهر می­خواهد به ریو برای المپیک برود و زن قبول نمی­کند. مرد در این باره می­گوید: “من از سال پیش برنامه سفر به ریو برای المپیک را داشتم، اما او اصرار دارد جای دیگری برویم”، از او می­پرسم جرا با ریو مخالف است؟ در حالی که چشم ­هایش را می­گرداند “از ویروس زیکا صحبت می کند.

سمیرا می­گوید: “هنوز واکسنی برای این ویروس وجود ندارد، تمام دکترهای من می­ گویند باید از نیش پشه اجتناب کنم، بهتر است تا از کشورهای درگیر زیکا تا چند روز آینده دوری کنیم.”

آمریکای لاتین درگیرترین کشور است

از باربادوس تا ونزوئلا و از برزیل تا پرو، زیکا آمریکای جنوبی را در چنگال خود دارد. کیپ ورده در آفریقا و جزایر اقیانوس آرام و اطلس (ساموا، فیجی و…) نیز درگیر این ویروس هستند، که از زمان شیوع گسترده پارسال آن در برزیل هنور هم شیوع دارد. این بیماری از نیش پشه آدسای جیپسی (با پشه دنگی یکی است) ناشی می­شود و علائمی چون تب، درد بدن، جوش پوستی، درد مفصلی، تهوع، درد عضلانی و گرفتگی دارد. دنگی نیز این مناطق را حدود یک سال است که در بر گرفته – که این مورد دور از انتظار نیست، زیرا پشه حامل هر دو نوع این بیماری­ ها می­باشد. این موضوع، نگرانی اینکه ویروس زیکا نیز مانند دنگی به تمام نقاط جهان به خصوص آسیای جنوب شرق شیوع پیدا کند را به وجود آورده است.

مثل مالاریا یا ویروس دنگی، ویروس زیکا حدود یک هفته قبل از شروع علائم در بدن بخواب می­رود. از آنجا که علائم آن شبیه به چیکوگونیا و دنکی هستند، زیکا معمولا تشخیص داده نمی­شود.

زیکا نباید شما را از مسافرت بازدارد

اما سمیرا نباید نگران باشد، هرچند منطقی است که برای مدتی از ریو دور باشیم – همانطور که برخی ورزشکاران بین ­المللی از مسابقات ۲۰۱۶ کنار کشیدند. با این حال، پیشگیری بهتر از درمان است و راه ­هایی برای جلوگیری از ابتلا به زیکا برای شما یا عزیزانتان وجود دارد.

برای مثال: لباس­های آستین بلند، مایع دافع حشرات ، استفاده از اسپری نابود کننده حشرات ، و کرم دافع حشرات که روی پوست استفاده می­شود تا پشه­ های آلوده شما را نیش نزنند. مایع دافع پشه حتی برای نوزادان نیز ایمن است و یک محافظ خوب برای تمام خانه محسوب می­شود، و کرم دافع حشرات نیز برای هنگام بیرون رفتن از خانه کارآمد است.

سمیرا مطالعه زیادی در مورد زیکا انجام می­دهد، و رهان می­خندد و می­گوید که او “شیفته” این ویروس شده. ولی احتیاط­ های او قابل احترام است: او هیچوقت اجازه نمیدهد آب راکد در ظروف جمع شود، و بخارساز دافع پشه را همیشه روشن نگه می­دارد.

آب راکد یک میدان عالی برای تولید مثل پشه زیکا است و به هر قیمتی باید حذف شود. سمیرا دقت می­کند تا آب ظروف در سینک باقی نماند و مقداری اسپری ضد حشره خریده که دوبار در روز اطراف خانه اسپری می­کند. این اسپری­ ها بدون بو هستند و دارای ذرات باردار می­باشند که حشرات پرنده مانند پشه و مگس را می­کشند و از ورود حشرات به داخل خانه جلوگیر می­کنند. سمیرا می­گوید: “شوهر یکی از همکارانش به زیکا مبتلا شد ولی متوجه این موضوع نشد. در نهایت دو هفته طول کشید تا بهتر شود”.

 هرچند گاهی ممکن است نرفتن به کشورهای آلوده به زیکا غیر ممکن باشد. شما نمی­توانید از اینکه کشور شما در لیست ویروس زیکا نیست احساس غرور کنید. این ویروس از پشه آلوده به انسان منتقل می­شود و بین انسان­ ها از طریق رابطه جنسی، اهدای خون یا از مادر به جنین منتقل می­شود. هر چند جالب است که این ویروس از انسان آلوده به پشه نیز قابل انتقال است که امکان ادامه چرخه را می­دهد. این بدین معناست که امکان انتقال ویروس از کشوری به کشور دیگر بسیار زیاد است.

  • شخصیت های این مقاله تخیلی بوده و فقط جهت نمایش اطلاعات بکار رفته ­اند.

محصولت پیشنهادی

انتخاب حشرات مزاحم: