مقابله با ساس

راه های مقابله با ساس

راه های مقابله با ساس

ساس حشره ­ای کوچک و بدون بال است که از خون موجودات خون گرم مانند انسان­ ها و حیوانات خانگی تغذیه می­کند. آن­ها در شکاف­ های تاریک مانند درزهای تشک و شکاف قاب تخت زندگی می­کنند. آن­ها همچنین می­توانند در مبلمان، شکاف­ های روی زمین یا در فرش و قالی زندگی کنند. جای نیش این حشرات معمولا خارش زیادی دارد و مدت خارش آن نیز از نیش پشه بیشتر است. در موارد نادر، واکنش­ های حساسیتی به نیش این حشره می­تواند منجر به تهوع و بیماری شود.

بیشتر ساس ­ها در هنگام خواب از میزبان خود تغذیه می­کنند. تغذیه خون از میزبان معمولا بدون اطلاع و احساس درد انجام می­شود. افرادی که به نیش – بزاق – این حشرات حساس می­شوند، التهاب­ هایی مانند نیش پشه یا کک احساس می­کنند. بیشتر مردم فکر می­کنند که توسط پشه یا حشره دیگری نیش خورده­ اند و معمولا مقصر اصلی را پیدا نمی­کنند. پس از نیش ساس، آن­ها در جایی دور از دید مانند پشت کاغذ دیواری برآمده، پشت کلیدهای برق، تای تشک و جاهایی از این دست، پنهان می­شوند.

تصور میشد که ساس در بسیاری از کشورها حدود ۵۰ سال پیش منقرض شده است، اما این حشره با سرعت نگران کننده­ ای در حال بازگشت است. برخی بر این باورند که کمبود آگاهی عامل این موضوع است. اما حالا آن­ ها فقط به خانه­ ها و هتل­ها حمله نمی­کنند، بلکه با چسبیدن به مبلمان، کیف­های دستی یا هر سطح راحت دیگر، این حشرات به هواپیماها، مدارس، سینماها، بیمارستان­ها و غیره راه پیدا کرده­ اند.

اما نگرانی و ترس پاسخ این مسأله نیست. ساس­ ها مانند دیگر آفات حامل بیماری نیستند و هرچند ممکن است دردناک باشند و خلاص شدن از آن­ها هزینه­ بر باشد اما تهدید جانی ندارند.

نکات مفید:

علاوه بر استفاده از اسپری و سایر محصولات مناسب نابود کننده حشرات خانگی نگون سار باید موارد زیر را نیز رعایت نمایید تا کاملا از این حشره مزاحم خلاص شوید.

تمام ملحفه را در آب گرم بشویید. دمای آب حداقل باید ۴۹ درجه سانتیگراد باشد.

زمین را به طور منظم جاروبرقی بکشید. از سری جارویی جاروبرقی برای تمیز کردن قالی استفاده کنید. از ابزار مخصوص شکاف­ های جاروبرقی  برای جارو کردن شکاف­ های زمین و درزهای تشک استفاده کنید.

تختخواب خود را هر از چندگاهی برای وجود ساس چک کنید. اگر در مراحل ابتدایی آن­ها را بدام بیندازید، خلاص شدن از آن­ها بسیار آسان می­شود.

شکاف پارچه تخت، درز و ریشه فرش­ ها و فنر تخت را به دنبال خود حشره یا تخم ­های آن چک کنید. تخم آن­ها شبیه دانه ­های خشخاش سفید خواهد بود.

نشانه­ های ساس ممکن است در محل­ های برآمدگی کاغذ دیواری کنار تختخواب، در گوشه میز و کمدها، در لباس­ های چرک و کشوها وجود داشته باشد.

انتخاب حشرات مزاحم: